dilluns, 26 de maig del 2008

Spin-off, remakes i versions


Si donem una ullada a la programació de les cadenes generalistes americanes de l'any que ve, el primer que crida l'atenció és la quantitat de spin-offs, remakes i versions de series internacionals que figuren en les seves graelles. La ABC versionarà la britànica Life on Mars, la FOX ha encarregat un spin-off de Padre de Familia centrat en Cleveland i està pensant en fer un altre amb House, la CW està preparant el remake de Sensación de Vivir titulat 90120 i la NBC adaptarà la comèdia australiana Kath & Kim i seguirà endavant amb l'spin-off de The Office, encara sense títol.

I per què tanta versió i tan poca innovació? En el cas dels spin-offs, la resposta està clara. Si tenen una sèrie que funciona bé, es pot utilitzar un dels seus personatges per intentar obtenir un altre producte d'èxit. I així ja tens dos hores cobertes, en comptes d'una.

Un exemple és el que ha fet la ABC aquesta temporada amb Private Practise, l'spin-off de Grey's Anathomy. I em refereixo a aquest exemple, perquè la cadena ja tenia en ment l’spin-off, però va trigar tres temporades a escollir el personatge. El resultat de l'experiment ha estat bastant discret, tot i que Private Practise tornarà aquesta tardor. Però no tot és tan fàcil. Dur a terme un spin-off també té els seus inconvenients. El problema principal és determinar com afectarà a la sèrie original, i si el personatge tindrà les qualitats suficients per tirar del carro.

En el cas de les versions de productes amb molt d’èxit solen ser bastant més delicats, ja que entren en el joc les odiades comparacions. Un dels exemples més clars és The Office, de la cadena NBC, que versionava a l'original de la BBC. El curiós del cas és que The Office va començar a millorar les seves audiències quan a mitjans de la segona temporada va començar a distanciar-se de l'original.

El que podem concloure de tot això és que les cadenes han estat bastant conservadores a l'hora d'escollir els nous projectes. La falta d’històries per la vaga de guionistes i les estrenes desastroses de la passada temporada són les causes fonamentals d'aquesta nova estratègia, poc innovadora i arriscada a la vegada. Encara està per veure si funcionarà o no. Haurem d'esperar uns mesos per saber la resposta.

Eva Maria Campabadal